The Boat The Crew Pictures Favourites Info & Tips Contact

         


Home

Op deze pagina cruising info over gebieden waar we geweest zijn en waar nog niet veel over gepubliceerd is.

Verder wat tips over handige dingen waar we veel plezier van hebben.
 Wifi  ...de Infuus-antenne van de Callista

Wie heeft er tegenwoordig geen internet? In het dagelijks leven kunnen we al niet meer zonder.
Ook onderweg is het heel handig om internet aan boord te kunnen ontvangen. Voor email, weerinformatie, skype en  bijwerken van de website is internettoegang aan boord zeer prettig. Je hoeft dan niet met je laptop in je bootje naar de kant om een intenet-cafe op te zoeken of een wifi-netwerk op te sporen...., nee, je zit liever comfortabel achter de kaartentafel, net als thuis aan je buro!
De oplossing?  Een Wifi-antenne aan boord!

Er is veel te vinden over antennes en manieren om te versterken (bijv de "chinese wok" of "pringles" antennes).
Ook wij hebben van alles geprobeerd (ja, ook de wok en de pringles) en veel gezien onderweg.
Onze eigen usb-wifi-adapters (verschillende merken geprobeerd) waren uiteindelijk wel goed, maar het kon nog beter.....

In Gomera spraken we met Bill, een Amerikaan die beweerde dat zijn wifi-antenne tijdens het zeilen langs de kust netwerken oppikte waardoor hij snel even kon emailen....( we hebben het over afstanden van een mijl of 2!)
Dat wilden wij natuurlijk ook.  Wat hij gebruikte?
de Alfa 500mW USB Wlan Adapter met Hi Gain 8dBi Rubber Duck antenne (10 dBI doet het ook)
Gewoon in Nederland te bestellen bij
www.2com.nl (maar o.a. in Nederland veboden te gebruiken)
Je vindt dit type dus niet in de winkel van de site, maar je moet even een mailtje sturen dat je de Alfa 500mw wil hebben voor gebruik in het buitenland...

Omdat de adapter niet waterdicht is hebben we het geheel in een (Surinaamse) limonadesiroop fles gemonteerd. Onderkant eraf, gat in de dop. antenne erdoor en afdichten met vulcaniserende tape. De onderkant blijft open voor koeling.
Hijs-touwtjes eraan en onder de zaling ophangen (of in het achterstag)
De verlengkabel naar je laptop binnen is een versterkte USB kabel. Daarvan kun je 4 maal 5 meter aan elkaar hangen...Zo is de Callista Infuus-antenne
ontstaan.
TIPS

Wifi
INFO

Kaap Verden
Suriname
Cruising info Suriname

Bij gebrek aan cruising guide voor Suriname hier wat info:
- Ankerplaatsen:
o Bij de stad bij het piertje van het Torarica hotel; via het parkeerterrein het hotel verlaten; officieel vragen ze voor “alle faciliteiten” 50 US$ per dag, maar als je low profile blijft en niet voor overlast zorgt gaat het ook voor niets; zog wel dat je dinghy NIET aan de buitenzijde van het ponton wordt afgemeerd, want daar komt af en toe een rondvaartboot. Het gehele stadscentrum is op loopafstand. Er is een Restricted area tegenover het huis van de president (net voor Fort Zeelandia) en houdt wat afstand tot de steiger van de MAS (Maritieme Autoriteit Suriname, VHF 16 en 12) want daarvandaan gaan dag en nacht loodsboten. Sterke stroom in de rivier, bij springvloed 4 knoop eb en drie knoop vloed. Een stopzak voorkomt bij wind tegen tij het over de ketting heen varen.
o Aan een mooring in Domburg, ongeveer 10 mijl de rivier op. Er zijn ca 8 moorings, zien er stevig uit. Havenmeester Andre Werkhoven a/b S/Y Erna, tel. 8879674. Ca 3,5 euro/dag. In Domburg is een drietal chinese supermarktjes, een groentemarkt en een benzinepomp maar verder is er weinig te beleven. Iets minder dan een uur met de bus naar Parbo. Het ligt wel wezenlijk rustiger dan bij Torarica.
- Inklaren; allereerst met de taxi naar de Vreemdelingenpolitie (taxi’s weten waar, Jaggernath Lachmon Straat 167), met twee crewlists en alle paspoorten. Crewlist wordt daar voor een week afgestempeld. Daarna tegenover de Surinaamse bank bij de consulaire afdeling van Buitenlandse zaken een visum regelen (30 US$/paspoort, contant, neem 2 pasfoto’s mee.) Daarna weer terug naar vreemdelingenpolitie en de paspoorten krijgen een maand verblijstempel, te verlegen tot max. 2 mnd. Op de rivier komt de rivierpolitie langs en wil ook een crewlist hebben. Niemand vraagt naar een Clearance en bij vertrek krijg je er ook geen.
- Uitklaren; alleen langs de vreemdelingenpolitie, uit-stempel in het paspoort en op de crewlist laten zetten.
- Travelift/reparaties; bij Domburg is een travelift (50 ton) bij Cevihas (fishing company)
- Water tanken: bij de SAIL, de (roestige) garnalenvissers ca 0,5 mijl ten NE van de MAS. Bel de avond tevoren Dhr Hijmans (een baas daar, 8753591), dan weten de guards ervan af. Tanken alleen mogelijk met hoogwater en ’s avonds of in het weekend (overdag is er geen waterdruk, dat gaat dan naar de fabriek). Betalen 1 SRD/100 liter. Prima water. Je kan ook in het regenseizoen (heel veel) regenwater vangen.
- Diesel: of met jerrycans bij het Shellstation tegenover Torarica, of met de boot naar de Shell tank ca. 2 mijl voorbij de Wijdenboschbrug aan SB. Met vloed, lastig inparkeren. Schone diesel
- Gidsen voor tochten
o Wij hebben een binnenlandse tocht gemaakt met een groep, georganisserd door Rita (8524991) voor ongeveer de helft van het toeristentarief (150 euro/volwassen voor 4 dagen incl alles; 100 euro/kind). Voor het binnenland malariaprofylaxe slikken.
Voor de tocht over de Commewijne/Cottica rivier hebben we Purcy of Sergio Darius ingehuurd, voor ca 45 euro/dag incl. logies a/b. Misschien niet echt noodzakelijk, maar ze spreken wel de locale dialecten en weten het nodige aan achtergronden te vertellen dat je zelf rondvarend niet hoort. Ze hebben een waterkaart van de rivieren bij zich. Mobiel xxxxxxxx email sergiodarius@hotmail.com